Var länge sen det var!

Var länge sen det var jag bloggade! Inte för att jag inte älskar mode, utan för att tiden inte riktigt räckt till. Den här våren och sommaren är det så hett med puderrosa och gråa toner. Vilket är toppen, för det passar nästan alla bra i. Det ger en känsla av lyx. Jag skulle så vilja ha just en regnjacka i puderrosa, känns as fräscht!  Tänk om man kunde jobba med mode på heltid, istället för att bara skriva om det? Alltså jag älskar verkligen att blogga och läsa om mode, men man skulle vilja göra mer. JAg såg på nätet att det finns bemanningsföretag socionomer. Det borde finnas precis en sån tjänst för oss modeexperter. Så kan man hyra mig att vara personal shopper, klädbutiks vikarie eller välja kläder till modellfoton. Tänk vad roligt att inte veta var man kan hamna. Som en vikariepool för mode. Nu måste jag måla naglarna i den snygga rosa färgen på jackan på bilden. See ya later!

Normbrytande mode är inne i Sverige

Trend | fredag oktober 14 2016 12:45 e m | Comments (0) Tags: ,

En man bär rosa i normbrytande mode

Vad är normbrytande mode egentligen? Det innebär att modet skapas för att ifrågasätta och omdefiniera saker och tings normala ordning. Normbrytande mode kan till exempel vara klänningar som har skapats för att bäras av män, eller att en modekampanj helt använder transsexuella personer i sina modevisningar och bilder. I Sverige fortsätter detta vara en trend som fler och fler modeskapare hakar på. Modeveckan i Stockholm år 2016 var fylld av normbrytande mode, bland annat med kreationer från Minna Palmqvist och Ida Klamborn som är feministiska modeskapare. Detta trendiga mode syns även utanför catwalken. Åhléns har till exempel satt igång med en ny reklamkampanj som bland annat författaren Jens Lapidus medverkar i. Han är iklädd en rosa tröja och en vacker sjal i traditionellt feminin färgskala. Åhléns har sagt att kampanjen är skapad för att de vill visa att man får klä sig som man vill, oavsett könstillhörighet. Åhléns reklamkampanj ”Bryt Klädmaktsordningen” har blandade reaktioner bland folket, trots goda intentioner. Några av de kritiska rösterna påpekar att modet återigen är tillverkat för män och smala kroppar, istället för kurviga kvinnokroppar. Andra röster säger att normkritiken har en överdimensionerad roll i vårt samhälle och att vi borde fokusera på viktigare saker. En del säger att Åhléns helt enkelt hakar på trenden för att sälja mer. Trots de kritiska rösterna så är det också många som hyllar modekedjan och tycker att denna trend är precis vad vi behöver i Sverige idag.

Strumpor i sandaler senaste trenden!

Trend | måndag augusti 29 2016 12:56 f m | Comments (0) Tags: ,

Strumpor i sandaler har länge ansetts fult

Är en av stilrådgivningens kardinalregler på väg att gå om intet? Strumpor i sandaler har länge setts som en av de värsta modesynderna man kan begå, och den som gjort sig skyldig till misstaget har fått utstå omgivningens hånfulla skratt. Men nu kan dessa strumpbärare vara på väg att få upprättelse. Det är knappt att man tror det, men till och med Vecko Revyn påstår att detta är den senaste trenden. På sistone har nämligen ett flertal namnkunniga designers skickat ut modeller iförda just strumpor i sandaler på catwalken. Nu förutspås detta bli en av de stora modeflugorna för 2017, särskilt inom herrmodet. Många tjejer kommer dock säkert också försöka sig på denna ”normcore”-stil. Tubsockor kommer väl förmodligen fortsätta vara tabu, men med ett par stilrena herrstrumpor ur farfars garderob kan det nog gå vägen. I varje fall bör vi nog förbereda oss på att den här trenden kan komma att ge Sveriges hippaste områden en oväntad flärd av chartersemester.